바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

공공도서관 전자정보실의 정보서비스 활성화를 위한 마케팅 전략에 관한 연구

A Study on Marketing Strategy for Facilitating Electronic Information Services in the Public Library

정보관리학회지 / Journal of the Korean Society for Information Management, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2003, v.20 no.3, pp.261-276
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2003.20.3.261
오경묵 (숙명여자대학교)
노영진 (서울시 남산도서관)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

시민의 정보화 수준 향상을 위해 현재 서울특별시립의 공공도서관에서는 디지털 자료실을 개실하여 인터넷과 DVD 위성방송 등 다양한 전자정보원과 정보서비스를 제공하고 있으며 향후 더 많은 컨텐츠들로 서비스 할 계획이다. 이에 따라 본 연구에서는 서울특별시립 공공도서관 디지털 자료실의 활성화를 위해, S 도서관 전자정보실을 대상으로 마케팅 전략을 적용하여 디지털 자료실의 운영을 보다 체계화하여 정보서비스를 활성화하며, 궁극적으로 보다 많은 이용자를 확보하여, 이용률을 높이고 공공도서관의 정보서비스 경쟁력을 높이는 방안을 제시하고자 하였다.

keywords
도서관경영, 마케팅전략, 정보서비스, 공공도서관, 전자정보실, Library management, Public Libraries, Marketing Strategies, Information Services

Abstract

Seoul City has been operating 17 public libraries to bridge the digital gap in the information society. Digital collection that has used recently, is providing various information services and information sources such as Internet. DVDs, satellite broadcasts and plan to offer service with more contents in the near future. In an attempt to facilitate the use of digital archives in public libraries in Seoul, this study thus applies marketing strategy to Electronic Information Center in the S Library and techniques can contribute a dynamic approach to total strategy development for library professionals that will ensure effective management and the achievement for their goals.

keywords
도서관경영, 마케팅전략, 정보서비스, 공공도서관, 전자정보실, Library management, Public Libraries, Marketing Strategies, Information Services

정보관리학회지