바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

디자인분야 대학생의 정보문해 교육을 위한 핵심 정보문해능력 분석에 관한 연구

A Study on an Analysis of Core Information Literacy Competencies for Information Literacy Instruction of Undergraduate Students in Design Discipline

정보관리학회지 / Journal of the Korean Society for Information Management, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2006, v.23 no.1, pp.5-39
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2006.23.1.005
김순희 (성균관대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

디자인분야 대학생들이 학업능력을 향상시키고 독립적인 전문가로 성장하기 위해서는 일반적 정보문해 교육에서 추구하는 일반적인 정보문해능력 이외에 보다 복잡하고 전문적인 정보문해능력이 요구된다. 따라서 본 연구는 국내 4개 대학교의 디자인분야 교육목표와 교육과정, 그리고 미국 디자인분야 교육 인증기관인 국립미술디자인학교협회의 디자인분야 학사학위 프로그램 기준과 지침에 대한 문헌조사를 실시하고, 문헌조사를 통해 분석된 디자인분야의 핵심 정보문해능력에 대한 검증을 위하여 디자인분야 전문가를 대상으로 한 델파이 조사를 실시하였다. 연구결과 디자인분야는 7개 범주 26개의 핵심 정보문해능력을 공통적으로 필요로 하며, 이러한 정보문해능력들은 정보문해 교육의 시기와도 관련이 있는 것으로 분석되었다. 또한 제품디자인 등 세부전공분야별로는 보다 더 전문적인 특정 정보문해능력이 추가적으로 필요하며, 이러한 디자인분야 특정 핵심 정보문해능력 이외에 디자인분야에는 일반영역/기초능력관련 일반학문분야에 대한 정보문해능력도 필요한 것으로 분석되었다.

keywords
literacy, discipline-specific information literacy instruction, design discipline, design- specific core information literacy competencies, undergraduate student, university libra- ry, design curriculum & goals, NASAD standards & guidelines, delphi survey., literacy, discipline-specific information literacy instruction, design discipline, design- specific core information literacy competencies, undergraduate student, university libra- ry, design curriculum & goals, NASAD standards & guidelines, delphi survey., 디자인분야, 디자인 특정 핵심 정보문해능력, 학문분야별 정보문해교육, 대학생, 디자인분야 교육과정, 교육목표, 국립미술디자인학교협회의 기준과 지침, 델파이 조사

Abstract

Design discipline requires more specialized and sophisticated information literacy competencies necessary to effectively find and apply the information that students need for their learning and the future independent designer than are outlined in general information literacy competencies. Therefore, The goal of this study is to identify specific core information literacy competencies within the Design Discipline through the analysis of design goals & curriculum of four domestic universities and NASAD standards & guidelines. The result showed that design discipline requires commonly 26 specific core competencies in seven broad categories and the these competencies are related to the time for information literacy Instruction. Also, The result analyzed that such majors in design as product design require additionally more specialized and detailed competencies with specific focus and that in addition to design-specific core information literacy competencies, design discipline requires the information literacy competencies about general studies & fundamental ability.

keywords
literacy, discipline-specific information literacy instruction, design discipline, design- specific core information literacy competencies, undergraduate student, university libra- ry, design curriculum & goals, NASAD standards & guidelines, delphi survey., literacy, discipline-specific information literacy instruction, design discipline, design- specific core information literacy competencies, undergraduate student, university libra- ry, design curriculum & goals, NASAD standards & guidelines, delphi survey., 디자인분야, 디자인 특정 핵심 정보문해능력, 학문분야별 정보문해교육, 대학생, 디자인분야 교육과정, 교육목표, 국립미술디자인학교협회의 기준과 지침, 델파이 조사

참고문헌

1.

고영만. (2001). 정보교육의 문화적 담론. 한국문헌정보학회지, 35(3), 79-92.

2.

교육인적자원부. (2004). 2004학년도 전국대학 모집단 위별 입학정원:서울: 교육인적자원부.

3.

국민대학교. (2009). 2004 국민대학교 요람. http://www.kookmin.ac.kr/info/summary/2004.pdf.

4.

김순희. (2005). 학문분야ㆍ주제별 정보소양 교육을 위한 국가 정보소양 기준과 프로그램의 비교분석에 관한 연구. 정보관리, 4, 103-134.

5.

김중근. (1994). 실내디자인총론:서울: 기문당.

6.

부캐넌, 리차드. (1997). 디자인 그 경계를 넘어. 디자인네트, (12), 27-31.

7.

서울대학교. (2009). 2004 서울대학교 교과과정. http://www.snu.ac.kr/academics/pds/2004.pdf.

8.

성균관대학교. (2009). 성균관대학교. http://www.skku.edu/academics/acundergraduate/ac_un_ar/ac_un_ar_design1.htm.

9.

임연웅. (1992). 디자인 방법론 연구:서울: 미진사.

10.

정경원. (2003). 사례로 본 디자인과 브랜드 그리고 경쟁력:서울: 웅진북스.

11.

조성근. (1997). 산업디자인론:서울: 조형교육.

12.

채수명. (1998). 디자이너 경영마인드:서울: 창지사.

13.

한국디자인진흥원. (2003). 2002년 디자인센서스조사 연구:분당: 한국디자인진흥원.

14.

한국디자인진흥원. (2002). 디자인 교육기관의 특성화 방안 및 진단 프로그램에 관한 연구:분당: 한국디자인진흥원.

15.

한국산업디자인진흥원. (1999). 디자인 교육기관의 특성화 유도를 위한 평가체계 구축연구. 과천: 산업자원부.

16.

한석우. (1994). 디자이너를 위한 인간공학:서울: 조형사.

17.

홍익대학교. (2009). 홍익대학교. http://www.hongik.ac.kr/sub2/col_art.html.

18.

(2009). Association of College and Research Libraries. 2000. Information Literacy. http://www.ala.org/ala/acrl/acrlissues/acrlinfolit/infolitoverview/introtoinfolit/introinfolit.htm.

19.

(2004). Association of College and Research Libraries : Information Literacy Competency Standards for Higher Education. http://www.ala.org/ala/acrl/acrlstandards/informationliteracycompetency.htm.

20.

(2004). California State University Information Competence Projec. http://www.lib.calpoly.edu/infocomp/.

21.

Grafstein, Ann. (2002). A discipline-based approach to information literacy. The Journal of Academic Librarianship,, 28(4), 197-204.

22.

National Association of Schools of Art and Design. (2003). NASAD Handbook 2003-2004:Reston: NASAD.

23.

Schilling, Katherine Lynne. (2002). Information-Literacy skills development in undergraduate medical education: a comparison study of the impact of training methodologies on learning outcomes. Ed.D:Boston.

24.

Teague, Edward H. (1987). A Portrait for the Librarian: Bibliographic Education for Students in Design Disciplines : Conceptual Frameworks for Bibliographic Education: Theory into Practice:Littleton, CO: Libraries Unlimited.

정보관리학회지