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도서관 성과 증진을 위한 마케팅 전략의 실증적 분석

An Empirical Study on Marketing Strategies for Improvement of Library Performance

정보관리학회지 / Journal of the Korean Society for Information Management, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2007, v.24 no.4, pp.133-152
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2007.24.4.133
김희섭 (경북대학교)
박용재 (한국전자통신연구원)
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초록

최근 IT 기술의 급속한 성장과 함께 도서관의 내외부 환경도 급속하게 변화됨에 따라 도서관의 경쟁력을 높일 수 있는 마케팅 활동과 전략들이 요구되고 있다. 도서관 이용자들의 만족도 향상노력과 이용률을 높이기 위한 연구들이 꾸준히 진행되어 왔지만 도서관 성과를 높이기 위한 마케팅전략에 관한 연구는 아직 미미하다. 이에 본 연구에서는 체계적인 프레임워크를 기반으로 도서관 마케팅전략에 영향을 미치는 내부 및 외부 환경요인이 무엇인지 그리고 도서관 성과에 영향을 미치는 마케팅 전략을 분석하고자 한다. 본 연구를 위해 국내의 다양한 도서관 유형을 대상으로 설문조사가 이루어졌으며, 설문조사의 결과를 바탕으로 도서관 관리자 및 실무자들에게 도서관 성과를 높일 수 있는 마케팅전략에 관한 가이드라인을 제시하였다.

keywords
Library Marketing Strategy, Library Performance, Strategy Implement Guideline, 도서관 마케팅전략, 도서관 성과, 전략실행 가이드라인, Library Marketing Strategy, Library Performance, Strategy Implement Guideline, Library Marketing Strategy, Library Performance, Strategy Implement Guideline

Abstract

As interior and exterior environments change rapidly with the modern IT technology, the strategies related to marketing activities which enhance the library competition have been demanded. Although many previous studies have been conducted to improve the satisfaction of the library users and to increase the use rate, only few studies focused on the marketing strategy to elevate the library performance. With suggestion of a systematic framework related to the strategies, this study aims to analyze not only the interior and exterior factors which impact on the library marketing strategies, but the strategies which may influence on its performance. To achieve this objective, we adopted a comprehensive survey targeting the various types of our domestic libraries. On the basis of the results, we proposed a guideline for the strategy operation for the librarians to enhance the library performance.

keywords
Library Marketing Strategy, Library Performance, Strategy Implement Guideline, 도서관 마케팅전략, 도서관 성과, 전략실행 가이드라인, Library Marketing Strategy, Library Performance, Strategy Implement Guideline, Library Marketing Strategy, Library Performance, Strategy Implement Guideline

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