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전문도서관에서의 PCRM 시스템 도입과 적용에 관한 연구: 통일부 사례를 중심으로

A Study on the Introduction and Application of Policy Customer Relation Management System in Special Libraries: Based on Case Study of Ministry of Unification

정보관리학회지 / Journal of the Korean Society for Information Management, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2008, v.25 no.3, pp.119-141
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2008.25.3.119
송승섭 (통일부 북한자료센터)
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초록

본 연구는 먼저 민간의 고객관계관리(CRM)시스템을 정부차원에서 적용한 정책고객관계관리(PCRM)시스템의 개념과 현황, PCRM과 CRM의 비교, 그리고 통일부의 도입사례를 통해 PCRM의 핵심인 고객의 정의와 분류 과정에 대해 살펴본다. 다음, 통일부 소속 전문도서관인 북한자료센터의 사례를 통해 다른 정부기관 전문도서관에서의 활용 방향과 전자정부에서 시도된 다른 연계 시스템들과의 관계에 대해 논구한다. 마지막으로 이를 통해 PCRM이 전문도서관에서 발전적으로 정착하기 위해서 보안해야 할 문제에 대해서 고찰한다.

keywords
customer relationship management, policy customer relationship management, CRM, PCRM, policy customer service, special library, 고객관계관리, 정책고객관계관리, 정책고객서비스, CRM, PCRM, 전문도서관

Abstract

This study examines firstly concept and present condition of Policy Customer Relationship Management(PCRM) system which applying in the governmental dimension Customer Relationship Management(CRM) system of enterprises(profit-making organizations), comparison of PCRM and CRM, and definition of customer and customer classification process as a key of PCRM. Next, investigates applying plan in the other special libraries of governmental institution through the case study of Information Center on North Korea(special library attached to the Ministry of Unification) and relationship with different connection systems attempted in e-government(Enterprise Architecture). Lastly, through this, considers complemental issues for developmental fixation in special libraries.

keywords
customer relationship management, policy customer relationship management, CRM, PCRM, policy customer service, special library, 고객관계관리, 정책고객관계관리, 정책고객서비스, CRM, PCRM, 전문도서관

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