바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

A Study on the Specialization of the Public Libraries

Journal of the Korean Society for Information Management / Journal of the Korean Society for Information Management, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2008, v.25 no.3, pp.159-178
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2008.25.3.159

  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

As social institution, the public libraries in changing social environment are required to adopt a more systematic and efficient managerial strategy, only to function properly and to achieve the given goal. In this context, the specialization of the public libraries means the provision of information and library services through differentiation and focus strategy, and should be realized for the efficient library management. In order to examine the specialization of the public libraries in Korea, this study builds the theoretical background of the specialization of the public libraries, looks into the current situation of the public libraries, investigates and analyzes the specialization of the public libraries in terms of information and library services, and suggests some recommendation for improvement. By so doing this study aims at enhancing our understanding of the specialization of the libraries as a whole.

keywords
library management, public library, public library management, library specialization, library services, 도서관 경영, 공공도서관, 공공도서관 경영, 도서관 특성화, 도서관서비스, library management, public library, public library management, library specialization, library services

Reference

1.

경기문화재단. (2005). 도서관 문화서비스 기획을 위한 워크숍: 공공문화기반시설 특성화 프로그램:경기문화재단부설, 경기문화재단.

2.

김홍렬. (2004). 지역주민을 위한 공공도서관의 문화 및 교육적 기능 확대에 관한 연구. 한국도서관·정보학회지, 35(4), 339-360.

3.

도현주. (2008). 문화프로그램 이용자의 만족도 및 충성도 분석: 서울시 강서지역 공공도서관과 문화센터를 중심으로.

4.

박미영. (2007). 공공도서관 특화서비스 프로그램 개발을 통한 독서활성화 방안. 한국도서관·정보학회지, 38(1), 315-339.

5.

박온자. (2005). 공공도서관의 청소년서비스에 관한 연구:미국 공공도서관을 중심으로. 한국문헌정보학회지, 39(2), 5-33.

6.

반병길. (2004). 경영학원론:박영사(양영각).

7.

송갑순. (2004). 부산광역시립공공도서관 특성화사업에 대한 연구.

8.

이소연. (2004). 지역사회 주민을 위한 공공도서관의 문화 서비스 활성화 방안. 한국문헌정보학회지, 38(3), 23-43.

9.

이신모. (2002). CEO에게서 배우는 경영학:두양사.

10.

정동열. (2007). 문헌정보학총론:한국도서관협회.

11.

정동열. (2007). 도서관경영론:한국도서관협회.

12.

조권중. (2004). 서울시 공공도서관 발전 방향에 관한 연구:시정개발연구원.

13.

조찬식. (2008). 서울시 공공도서관 문화프로그램의실태 및 운영에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 42(2), 171-188.

14.

조찬식. (2002). 공공도서관 경영 실태에 관한 연구. 국회도서관보, 39(1), 45-62.

15.

차연호. (2005). 공공도서관 서비스 특성화에 관한 연구.

16.

한국도서관협회. (2006). 2006 한국도서관연감:한국도서관협회.

17.

홍희경. (2008). 도서관 특성화의 현황과 발전방안 모색: 6개 지역 공공도서관 사례를 중심으로.

18.

황금숙. (2008). 공공도서관 문화프로그램 현황 분석과 활성화 방안. 한국도서관·정보학회지, 39(1), 219-244.

19.

Ladhari, R.. (2008). Received service quality, perceived value and recommendation: A study among Canadian public library users. Library Management, 29(4), -.

20.

Rockefeller, E.. (2008). Striving to Serve Diverse Youth Mainstreaming Teens with Special Needs through Public Library Programming. Public Libraries, 47(1), -.

Journal of the Korean Society for Information Management