바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

A Study of the Thematically Integrated Information Literacy Curriculum for Strengthening its Relationship with Curricula

Journal of the Korean Society for Information Management / Journal of the Korean Society for Information Management, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2008, v.25 no.3, pp.41-64
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2008.25.3.041


  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

This study sought to develop an integrated information literacy curriculum that would have a strong relationship with curricula through the standard themes abstracted from theme network structures, scan and cluster analyses of the information literacy curricula. In addition, this study also attempted to develop a teaching-learning model for the developed integrated information literacy curriculum. This study utilized the themes of information literacy instruction that have interdisciplinary characteristics as analysis criteria in analyzing the commonality of information literacy instruction and the subject curricula. The following characteristics were found from the analyzing the areas of commonality. Foremost, the first themes(the fields of basic learning skills and nature) which belongs to the fields of information society, library, information technology, collaborative skills were found to have many relationships with the subject curricula. Next, the second themes(the field of information problem solving capabilities) which is the core field of information literacy instruction showed a weak relationship with the subject curricula.

keywords
information literacy instruction, integrated information literacy curriculum, team-teaching, inquiry-based learning, school library, school librarian teacher, information literacy instruction, integrated information literacy curriculum, team-teaching, inquiry-based learning, school library, school librarian teacher, 정보활용교육, 통합 정보활용교육과정, 협동수업, 탐구기반학습, 학교도서관, 사서교사

Reference

1.

교대학교도서관학연구회. (1994). 학교도서관:박문사.

2.

김용철. (1995). 고등학교 정보와 매체:대한교과서.

3.

김용철. (2001). 초등학교 정보와 도서관:대한교과서.

4.

김용철. (2001). 중학교 정보와 도서관:대한교과서.

5.

김용철. (2001). 고등학교 정보와 도서관:대한교과서.

6.

김용철. (2003). 정보와 도서관 교과 교육학: 초등학교․중학교․고등학교공통:태일사.

7.

김용학. (2004). 사회연결망 이론 개정판:박영사.

8.

김용학. (2007). 사회연결망 분석 개정판:박영사.

9.

김하늬. (2007). 학교도서관활용수업 모형 개발에 대한 연구.

10.

김효정. (1997). 한국 학교도서관 기준설정을 위한 연구. 한국문헌정보학회지, 31(1), 71-104.

11.

나장함. (2005). 통합 교육과정에 대한 관점: 간학문적 접근의 영재 및 범재 교육에 대한 시사점. 영재와영재교육, 4(1), 25-45.

12.

명지원. (2006). 기존 통합 교육과정의 한계와 그 극복으로서 홀리스틱 통합 교육과정. 한국홀리스틱교육학회지, 10(1), 17-32.

13.

문순홍. (2006). 생태학의 담론:아르케.

14.

박금희. (1998). 학교도서관 매체센터의 협동수업 프로그램 모형개발 연구.

15.

박명규. (2004). 학교도서관 중심의 정보교과 교육과정 모형.

16.

박순경. (1998). 메타 교육과정으로서의 cross- curricula에 대한 一考. 교육과정연구, 16(2), 165-184.

17.

박순경. (1999). 범교과 학습에 대한 이해. 초등우리교육, 108, 76-80.

18.

박정희. (2003). 주제중심 통합교육과정 실행 및 다중지능발달 측면에서의 효과분석. 열린교육연구, 11(1), 101-129.

19.

박현주. (2005). 교육과정 개발의 모형과 실제:교육과학사.

20.

박효정. (2006). 다중지능이론과 수업:양서원.

21.

서경화. (2002). 다중지능이론에 기초한 교육과정 통합 프로그램의 개발과 효과. 열린교육연구, 10(1), 115-130.

22.

송기호. (2007). 교과학습과 연계한 학습독서의 실제. 한국도서관·정보학회지, 38(1), 423-441.

23.

송기호. (2007). 학교도서관 교육 활성화 전략으로서 통합교육과정 개발에 대한 연구. 한국도서관·정보학회지, 38(4), 87-116.

24.

송기호. (2007). 창의적 문제해결능력 신장을 위한 학교도서관활용수업 모형 개발 in: 서울상록과학학술재단 연구비 지원 보고서. 서울상록과학학술재단.

25.

송기호. (2005). 독서를 통한 정보활용능력 가이드 개발: 초등학생용:(사)국민독서문화진흥회.

26.

유네스코 21세기 세계교육위원회. (1997). 21세기 교육을 위한 새로운 관점과 전망: 유네스코 21세기 세계교육위원회 종합보고서. 오름.

27.

유소영. (1994). 정보교육과 학교도서관에 대한 연구. 한국문헌정보학회지, 26, 53-74.

28.

유소영. (1997). 정보교과목과 타 교과목의 통합적 교수/학습에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 32(4), 53-81.

29.

유소영. (2002). 초등학교 도서관교육과 그 과제. 한국도서관·정보학회지, 33(1), 35-56.

30.

유소영. (2004). 정보이용능력교육과 학교수업방법에 관한 연구 : 정보조직력 향상을 위한 정보처리 학습모형의 사용을 중심으로. 한국문헌정보학회지, 38(1), 247-261.

31.

윤소영. (2004). 정보이용 능력 기준과 정보처리 학습 모형에 관한 연구. 한국도서관·정보학회지, 35(4), 251-269.

32.

이병기. (2003). 다중지능이론에 의한 학교도서관 정보교육 방안에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 37(1), 43-60.

33.

이병기. (2005). 학교도서관과 교육과정의 통합 전략에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 39(2), 85-105.

34.

이병기. (2006). 정보활용교육론:조은글터.

35.

이병기. (2007). 국가수준의 교육과정과 연계한 정보활용교육과 도서관활용수업의 제도화. 한국도서관·정보학회지, 38(1), 443-462.

36.

이석재. (2003). 생애능력 측정도구 개발연구: 의사소통능력, 문제해결능력, 자기주도적 학습능력을 중심으로:한국교육개발원.

37.

이영만. (2001). 통합 교육과정:학지사.

38.

이영준. (2003). 주제중심 통합학습이 아동의 자기주도적 학업성취에 미치는 효과. 부산교육대학교 교육대학원 논문집, 5, 291-301.

39.

이영희. (2004). 자기주도적 학습능력 신장을 위한 학교도서관활용수업에 관한 연구: N중학교를 중심으로.

40.

이지희. (2003). 협동수업을 통한 학교도서관 활성화 방안 연구: D 고등학교를 중심으로.

41.

장언효. (1998). 고차적 사고능력 신장을 위한 학교 학습과 수업. 교육논총, 8(1), 59-72.

42.

전숙자. (1993). 사회과와 사회과학 영역의 교육: 1946-1990 고등학교 사회과 교과서 분석. 이화여대한국문화연구원논총, 62(3), 121-151.

43.

최웅. (2006). 학교도서관활용수업 활성화 방안에 관한 연구.

44.

최은혜. (2007). 정보활용수업이 초등학생의 학습능력 신장에 미치는 영향.

45.

한국교육인적자원부. (2003). 학교도서관 운영 편람:서울특별시교육청.

46.

한성원. (2002). 사회과 교육과정 내용에 나타난 의미의 연결망 구조와 분석.

47.

한윤옥. (1995). 학교도서관의 협동교수프로그램에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 29, 257-279.

48.

함명식. (2002). 학교도서관의 교수-학습 이론적 기초에 관한 연구. 한국비블리아학회지, 13(2), -21.

49.

함명식. (2003). 문헌정보교육학개론:태일사.

50.

함명식. (2003). 사서교사의 협동수업 모형 개발과 과정에 관한 3단계 연구. 정보관리학회지, 20(1), 121-144.

51.

Brodie, Carolyn S.. (2006). Collaboration Practices. School Library Media Activities Monthly, 23(2), 27-30.

52.

Buzzeo, Toni. (2002). Collaborating to Meet Standards: Teacher/Librarian Partnerships for 7-12:Linworth Publishing.

53.

Callison, Daniel. (2006). The Blue Book: On Information Age Inquiry, Instruction and Literacy:Libraries Unlimited.

54.

Carletti, Silvana. (1991). The Library / Classroom Connection:Pembroke Publishers.

55.

Chartered Institute of Library and Infor- mation Professionals(CILIP). Defining information literacy for the UK. http://www.cilip.org.uk/publications/updatemagazine/archive/archive2005/janfeb/armstrong.htm.

56.

Dickinson, Gail. (2006). Achieving National Board Certification for School Library Media Specialists:American Library Association.

57.

Doll, Carol A.. (2005). Collaboration and the School Library Media Specialist:The Scarecrow Press.

58.

Drake, Susan M.. (2006). Integrated Curriculum in: 통합교육과정:원미사.

59.

Everhart, Nancy. (2003). Controversial Issues in School Librarianship: Divergent Perspectives:Linworth Publishing.

60.

Farwell, Sybil. (1998). Successful Models for Collaborative Planning. Knowledge Quest, 26(2), 24-30.

61.

Fogarty,Robin. (1999). The Mindful School: How to Integrate the Curricila in: 교사를 위한 교육과정 통합의 방법:원미사.

62.

Ingram, James B.. (1995). Curriculum Integration and Lifelong Education in: 교육과정 통합과 평생교육:학지사.

63.

Johnson, Doug. (2001). It's Good to Be Inflex- ible: Are flexible library schedules better than fixed ones? Not Necessarily. School Library Journal, 47(11), 39-.

64.

Kearney, Carol A.. (2000). Curriculum Parter: Redefining the Role of the Library Media Specialist:Green Wood Press.

65.

Logan, Debra Kay. (2000). Information Skills Toolkit: Collaborative Integrated Instruction for the middle Grades:Linworth Publishing.

66.

Milbury, Peter. (2005). Collaboration: Ten Important Reasons to Talk It Seriously. Knowledge Quest, 33(5), 30-32.

67.

Miller, Donna P.. (2004). The Standards-Based Integrated Library: A Collaborative Approach for Aligning the Library Program with the Classroom Curriculum:Linworth Publishing.

68.

Montiel-Overall, Patricia. (2005). A Theore- tical Understanding of Teacher and Librarian Librarian Collaboration(TLC). School Libraries Worldwide, 11(2), 24-48.

69.

Moore, Penny. (2002). Information Literacy: What's it all about?:New Zealand Council for Educational Research.

70.

Russell, Shayne. (2002). Teachers and Lib- rarians: Collaborative Relationships. Teacher Librarian, 29(5), 35-38.

71.

Silva, Rufus De. (1993). Developing the Secondary School Library Resources Centre:Kongan Page.

72.

Stanley, Deborah B.. (2001). Practical Step to the Research Process for Elementary School:Libraries Unlimited.

73.

Taylor, Joie. (2006). Information Literacy and the School Library Media Center:Libraries Unlimited.

74.

Thomas, Nancy Pickering. (2004). Information Literacy and Information Skills Inst- ruction. 2nd ed:Libraries Unlimited.

75.

Wolfinger, Donna M.. (2003). Elementary Methods: An Integrated Curriculum in: 통합 교육과정의 이론과 실제:양서원.

Journal of the Korean Society for Information Management