바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

법학전문도서관 평가에 관한 연구

A Study on the Evaluation of the Law School Libraries

정보관리학회지 / Journal of the Korean Society for Information Management, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2010, v.27 no.1, pp.165-183
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2010.27.1.165
김원만 (연세대학교)
이지연 (연세대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 법학전문도서관이 제 역할과 기능을 할 수 있도록 실질적인 평가 내용을 다루어 법학전문도서관의 역할과 나아가야 할 방향을 제시하였다. 특히 법학전문도서관 사서들을 대상으로 그들의 의견을 수렴하여, 평가항목을 도출하였고, 법학전문도서관의 주 이용계층인 법학전문대학원 학생들을 대상으로 그들의 요구를 조사하고 분석하였다. 특히 독립적이고, 전문적으로 법학전문도서관을 위한 평가를 지향하였다는 점에서 그 의의를 찾을 수 있으며, 법학전문도서관의 건물과 시설 그리고 소장자료의 양과 함께 소장자료의 질, 법학도서관 사서의 기능과 역할 그리고 이용자의 만족도를 증진시키며, 외적인 면과 함께 법학전문도서관의 내실을 갖추는 것을 목적으로 하였다.

keywords
법학전문도서관, 법학도서관, 법학전문대학원, 로스쿨, 인가기준, 평가, law school library, law library, law school, approval, standard, evaluation, law school library, law library, law school, approval, standard, evaluation

Abstract

This study investigated factors and issues for law school library evaluation. Also, this study suggested the roles and guidelines for law school libraries to perform its own role and function. To carry out the research, surveys were conducted with the law librarians. Then surveys were conducted to investigate law school students' demands and behaviors. Especially this study evaluated law libraries which were not carried out independently and professionally until now and meaningful as it thoroughly investigated users' demands and behavior with law school libraries and function and roles of law librarians. To facilitate law school library services and functions, quality of the collections, librarians' role, and users' needs should be considered as well as buildings and physical facilities. Particularly, users' needs assessment and librarians' opinion survey will be imperative in implementing evaluation.

keywords
법학전문도서관, 법학도서관, 법학전문대학원, 로스쿨, 인가기준, 평가, law school library, law library, law school, approval, standard, evaluation, law school library, law library, law school, approval, standard, evaluation

참고문헌

1.

교육인적자원부. (2007). 법학전문대학원 설치인가 심사기준:교육인적자원부.

2.

문화관광부 도서관정보정책기획단. (2007). 전문도서관 평가지표 개발. 문화관광부.

3.

박 민. (2006). 법학전문대학원 도입의 필요성과 주요 쟁점. 공법학연구, 7(3), 451-479.

4.

홍명자. (2000). 효율적 법학교육을 위한 법과대학도서관의 제도화 방향. 한국도서관·정보학회지, 31(2), 303-332.

5.

홍명자. (2001). 법률전문사서의 양성에 관한 연구. 한국도서관·정보학회지, 32(3), 249-274.

6.

홍명자. (2006). 법학전문대학원 법학전문도서관의 기준에 관한 연구. 한국도서관·정보학회지, 37(2), 345-373.

7.

홍완식. (2007). 법학도서관과 관련한 로스쿨 인가기준에 대한 검토. 국회도서관보, 44(12), 2-11.

8.

American Bar Association. (2009). The Standard for Approval of Law Schools 2008-2009:ABA.

9.

Judith W. Wegner. (1996). Legal Education in the Future. in: The National Conference on Legal Information Issues:Fred B. Rothman & Co.

10.

Michael J. Slinger. (1991). Opening a Window of Opportunity: the Library Staff as a Meaningful and Integrated Part of the Law School community. Law Library Journal, 83(4), 685-704.

11.

Robert G. Desiderio. (1982). The School Library: its Function, Structure, and Management. Special Libraries, 73(1), 292-.

12.

Robert Giblin. (1980). Changes and Challenges: Law School, the New Legal Education and the Law Library. Law Library Journal, 73(3), 693-701.

정보관리학회지