바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

사용자 인터페이스 유형별 특성이 정보매체 이용의도에 미치는 영향에 관한 연구

The Impact of User Interface Types Characteristics on the Information Media Usage Behavior

정보관리학회지 / Journal of the Korean Society for Information Management, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2010, v.27 no.3, pp.53-66
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2010.27.3.053
윤중현 (신라대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

디지털 정보환경에서 하나의 단일기능에서 복잡한 복합기능으로 새롭게 발전하고 있는 정보매체의 사용자 인터페이스 특성은 이용의도 향상을 위한 새로운 사용자 인터페이스 평가방법을 요구하고 있다. 본 연구는 정보매체의 인터페이스 특성을 하드웨어 구성요소인 물리적 컨트롤 구조특성과 정보내용의 명확성을 전달하는 콘텐츠 표현 특성으로 구분하여 정보매체의 기술수용관점에서 이용의도 향상을 위해 고려되어야 할 인터페이스 특성에 대해 논의하였다. 물리적 컨트롤 인터페이스, 콘텐츠 표현 인터페이스 특성요인으로 148명의 사용자에 대한 설문내용을 기초로 정보매체의 기술수용과 관련된 인지된 유용성, 인지된 이용 용이성, 그리고 이용의도에 대한 가설을 검증하였다. 연구결과 물리적 구조 인터페이스와 콘텐츠 표현 인터페이스 특성은 인지된 유용성에 유의한 영향을 미치는 것으로 파악되었으며, 정보매체의 이용 의도는 인지된 유용성과 인지된 이용 용이성에 의해 영향을 받는 것으로 밝혀졌다. 본 연구를 통해 사용자 인터페이스에 대한 설계는 디자인 관점에서 접근하기 보다는 성능에 대한 유용성 평가과정 그 자체로서 물리적 구조 인터페이스와 콘텐츠 표현 인터페이스 특성의 중요성을 확인하였다.

keywords
user interface, information media, usability, usage behavior, user interface, information media, usability, usage behavior, 사용자 인터페이스, 정보매체, 유용성, 이용의도

Abstract

Whereas traditional user interface are well accepted modes of information exchange, the new digital conversion type's of information media is relatively complex and provides new means of transaction with user interface. User interface can be decomposed into two component: the physical structure through which information media is controlled, and the presentation of the content. This research explores the two user interface element have different effect on the adoption of information media and, as such, can influence perceived usefulness, perceived easy of use, and intention of use. The hypotheses have been tested with the survey of 148 end-users examines two interface characteristics factors such as efficiency, error, design, entertainment, accuracy, and vividness, and so on. The research summarized in this paper decomposes the influence of interface elements of physical structure interface and content presentation interface to gain a better understanding of how interface stimulates user's perceived usefulness to adopt the information media.

keywords
user interface, information media, usability, usage behavior, user interface, information media, usability, usage behavior, 사용자 인터페이스, 정보매체, 유용성, 이용의도

참고문헌

1.

김은영. (2003). 인터넷 쇼핑몰에서 소비자 만족도 향상을 위한 인터페이스 연구 (532-540). 한국경영정보학회 춘계학술대회. 한국과학기술회관.

2.

박재용. (2007). 대학생들의 정보매체활용에 따른 학습효율성에 관한 연구. 정보관리학회지, 24(4), 119-132.

3.

배병렬. (2006). 구조방정식 모델을 위한 SIMPLIS 활용과 실습:청목.

4.

최정민. (2005). 제품 인터페이스 유저빌리티 평가방법의 비교 연구. 디지털디자인학연구, 5(1), 101-108.

5.

채서일. (2000). 사회과학 조사방법론:학현사.

6.

Ajzen, I.. (2002). Theory of planned behavior. http://www-mix.oit.umass.edu.

7.

Andrews, J.. (1990). Effect of involvement, agrument strength, and source vivideness on central and peripheral processing of advertising. Psychology and Marketing, 7(3), 195-214.

8.

Chau, P.Y.K.. (1996). An empirical assessment of a modified technology acceptance model. Journal of Management Information Systems, 13(2), 185-204.

9.

Cook, D.. (1998). Consumer behavior and unresolved regulatory issues in electronic marketing. Journal of Business Research, 41, 231-238.

10.

Davis, F. D.. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology. MIS Quarterly, , 319-340.

11.

Dennis, A.. (1998). Testing media richness theory in new media: The effects of cues, feedback and task equivocality. Information Systems Research, 9(2), 256-294.

12.

DeLone, W. H.. (1992). Information systems success: the quest for the dependent variable. Information Systems Research, 3(1), 60-95.

13.

DeLone, W. H.. (2002). Information systems success revisited (238-248). Proceedings of the 35th Hawaii International Conference on System Science.

14.

Duhan, Dale F.. (1997). Influence on comsumer use of wordof-mouth recommendation sources. Journal of the Academy of Marketing Science, , 283-295.

15.

Fornell, C.. (1981). Evaluating Structural Equation Models with Unobservable Theory and Research:Addison-Wesley.

16.

Hair, J. F.. (2006). Multivariable data anaysis with readings, 5th ed.:Pretice-Hall.

17.

Kendall, K.. (1998). Systems Analysis and Design, 4th ed:Prentice-Hall.

18.

Suh, Kil-Soo. (2006). User interface and consumer perception of on-line stores: The role of tele-presence. Behavior & Information Technology, 25(2), 9-113.

19.

Lederer, A. L.. (2003). The technology acceptance model and the world wide web. Decision Support Systems, 29(3), 269-282.

20.

Lin, J. C.. (2000). Towards an understanding of the behavioral intention to use a web site. International Journal of Information, 20(3), 197-208.

21.

Luarn, P.. (2005). Toward an understanding of the behavioral intention to use mobile banking. Computer in Human Behavior, 21, 873-891.

22.

Mauter, P.. (1991). Reading and skimming from computer screens and books: The paperless office revisited?. Behavior and Information Technology, 19(4), 257-266.

23.

Mitta, D.. (1995). Selecting system functionalities for interface evaluation. Human Factor, 37(4), 817-834.

24.

Myers, B.. (1988). Strategic directions in human computer interaction. Acm Computing Survey, 28(4), 794-809.

25.

Nielsen, J.. (1993). Usability Engineering:Academic Press.

26.

Palmer, J.. (1999). Marketing on the internet. Communication of ACM, 42(9), 33-40.

27.

Pedersen, P. E.. (2002). Understanding Mobile Commerce End-user Adoption: an Triangulation Perspective and Suggestions for an Exploratory Service Evaluation Framework. .

28.

Shneiderman, B.. (1998). Designing the User Interface, Reading:Addison Wesley.

29.

Sriojanant, S.. (1998). Relationship marketing and its synergy with web based technologies. Journal of Marketing Focused Management, 3(1), 23-46.

30.

Steuer, J.. (1992). Defining virtual reality. Journal of Communication, 42(4), 73-79.

31.

Venkatesh, M. G. Morris. (2000). Why don't men ever stop to ask for direction? Gender, social influence, and their role in technology acceptance and usage behavior. MIS Quarterly, 24(1), 115-139.

정보관리학회지