바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

지식관리시스템의 지속적 사용에 영향을 미치는 요인에 관한 연구

A Study on the Factors Affecting Continuance Use of Knowledge Management System

정보관리학회지 / Journal of the Korean Society for Information Management, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2011, v.28 no.3, pp.219-238
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2011.28.3.219
이홍재 (안양대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구에서는 KMS의 지속적 사용에 영향을 미치는 요인을 분석하기 위해 KMS 품질, 지각된 사용 용이성과 지각된 유용성, 태도 및 KMS의 지속적 사용 간의 구조적 관계를 실증적으로 분석하고자 하였다. 이를 위해 본 연구는 경찰공무원들을 대상으로 한 설문조사를 통해 실증분석을 시도하였다. 가설검증 결과, 외부요인인 KMS 품질은 지각된 사용 용이성과 지각된 유용성에 유의미한 긍정적 영향을 미치고, 지각된 사용 용이성은 지각된 유용성에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 검증되었다. 그리고 KMS에 대한 사용자의 지각된 사용 용이성과 지각된 유용성 모두 KMS 태도에 긍정적인 영향을 미치고, 태도요인을 매개로 KMS 사용행위에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 분석결과를 토대로 본 연구에서는 KMS의 지속적인 수용과정을 설명하고, 그 함의를 제시하였다.

keywords
지식관리시스템, 지식관리, 기술수용이론, 지속적 사용, 경찰청, knowledge management system(KMS), knowledge management(KM), technology acceptance model(TAM), continuance use

Abstract

The purpose of this study is to examine the causal relationships among knowledge management system(KMS) quality, perceived ease of use, perceived usefulness, attitude, and continuance use of KMS. The results of data analysis by structured equation model(SEM) indicate that KMS quality significantly influences individual's perceived ease of use and perceived usefulness. Perceived ease of use affects individual's perceived usefulness on KMS. Individual's perceived ease of use and perceived usefulness affect on the creation of a positive attitude, and attitude affects continuance use of KMS. Based on the results, theoretical and practical implications of this study are discussed.

keywords
지식관리시스템, 지식관리, 기술수용이론, 지속적 사용, 경찰청, knowledge management system(KMS), knowledge management(KM), technology acceptance model(TAM), continuance use

참고문헌

1.

강황선. (2002). 서울시 지식관리 활성화 방안. 서울시정개발연구원.

2.

경찰청. (2010). 2010년 경찰 지식관리 고도화 계획:경찰청.

3.

김상현. (2009). 정부포털 사이트 이용의도에 미치는 요인- 모호성과 정부지원의 조절효과. 정보시스템연구, 18(1), 117-144.

4.

김준우. (2007). 정보기술수용이론(TAM)의 대안적 모델의 개발에 관한 연구. e-비즈니스연구, 8(2), 423-450.

5.

박기운. (2008). 포털사이트의 지속사용의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구. 정보시스템연구, 17(2), 49-72.

6.

박동진. (2008). 공공기관에서의 지식관리시스템 수용의 영향요인과 저항의 조절효과. 정보시스템연구, 17(2), 73-94.

7.

빅토리아. (2008). 직무관련 지식의 공유에 영향을 미치는 요인. Information Systems Review, 10(2), 179-194.

8.

서창교. (2005). 지식관리시스템 성과에 영향을 미치는 요인. Asia Pacific Journal of Information Systems, 15(1), 1-24.

9.

장형유. (2010). IS모형, TAM모형, 관계품질 및 관계성과의 구조적 관련성에 관한 통합연구: IPTV 서비스를 중심으로. 산업경제연구, 23(4), 1933-1957.

10.

정대율. (2004). 공공기관의 지식관리시스템 수용모형에 관한 실증적 연구. 정보시스템연구, 13(2), 23-48.

11.

제갈돈. (2009). 중앙행정기관 지식관리시스템에서 직무관련 지식공유에 영향을 미치는 요인. 한국행정학보, 43(1), 247-272.

12.

최병구. (2001). 지식관리시스템 수용요인에 관한 실증적 연구. 한국과학기술원 지식경영연구센터.

13.

하영수. (2002). 전자정부구현에 대한 주민수용태도에 관한 연구 -Davis의 신기술 수용모형을 중심으로. 한국지방자치학회보, 14(2), -.

14.

Agarwal, R. (2000). Research report: The evolving relationship between general and specific computer self-efficacy and empirical assessment. Information Systems Research, 11(4), 418-430.

15.

Alavi, M. (2001). Review: Knowledge management and knowledge management system: Conceptual foundations and research issues. MIS Quarterly, 25(1), 107-136.

16.

(200503). Behavioral intention formation in knowledge sharing: Examining the roles of extrinsic motivators, social-psychological forces, and organizational climate. MIS QUARTERLY, 29, 87-111.

17.

Chau, Patrick Y. K. (2003). An empirical investigation of the determinants of user acceptance of internet banking. Journal of Organizational Computing & Electronic Commerce, 13(2), 123-145.

18.

Davis, F. D. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use and user acceptance of information technology. MIS Quarterly, 13(3), 319-340.

19.

Davis, F. D. (1989). User acceptance of computer technology: A comparison of two theoretical models. Management Science, 35(8), 982-1003.

20.

DeLone, W. H. (1992). Information system success: The quest for the dependent variable. Information Systems Research, 3(1), 60-95.

21.

Fishbein, M. (1975). Belief, Attitude, Intention and Behavior: An Introduction to Theory and Research:Addison-Wesley Publishing Co.

22.

Gray, P. H. (2000). The effects of knowledge management systems on emergent teams: Towards a research model. Journal of Strategic Information Systems, 9(2), 175-191.

23.

Hsu, Chin-Lung. (2008). Acceptance of blog usage: The roles of technology acceptance, social influence and knowledge sharing motivation. Information & Management, 45, 65-74.

24.

Ichijo, K. (2007). Introduction: Knowledge as competitive advantage in the age of increasing globalization, In Knowledge Creation and Management:Oxford University Press.

25.

Jennex, M. E. (2006). A model of knowledge management success. International Journal of Knowledge Management, 2(3), 51-68.

26.

Koufaris, M. (2002). Applying the technology acceptance model and flow theory to online consumer behavior. Information Systems Research, 13(2), 205-223.

27.

Liu, Shih-Chen. (2007). Knowledge Management in Modern Organizations, In Knowledge Management in Modern Organizations:Idea Group Inc.

28.

Maier, R. (2002). Knowledge Management Systems: Information and Communication Technology for Knowledge Management:Springer-Verlag.

29.

O'Dell, C. (1998). If only we knew what we know: Identification and transfer of internal best practice. California Management Review, 40(3), 154-174.

30.

Quaddus, M. (2005). Adoption and diffusion of knowledge management systems: Field studies of factors and variables. Knowledge-Based Systems, 18(2), 107-115.

31.

Saeed, Khawaja. (2008). Examining the effects of information system characteristics and perceived usefulness on post adoption usage of information system. Information & Management, 45, 376-386.

32.

Venkatesh, V. (2000). A theoretical extension of the technology acceptance model: Four longitudinal field studies. Management Science, 46(2), 186-204.

33.

Venkatesh, V. (2003). User acceptance of information technology-toward a unified view. MIS Quarterly, 27(3), 425-478.

34.

Wang, Yi-Shun. (2008). Assessing e-Government systems success: A validation of the DeLone and McLean model of information systems success. Government Information Quarterly, 25, 717-733.

35.

Wixom, B. H. (2005). A theoretical integration of user satisfaction and technology acceptance. Information Systems Research, 16(1), 85-102.

36.

Wu, Jen-Her. (2006). Measuring KMS success: A respecification of the DeLone and McLean's model. Information & Management, 43, 728-739.

37.

Zain, Mohamed. (2005). The relationship between information technology acceptance and organizational agility in malaysia. Information & Management, 42, 829-839.

정보관리학회지