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공공도서관 브랜드 강화를 위한 영어장서 독서프로그램 모형 개발 연구

Developing English Reading Program Model for Strengthening Public Library Brand

정보관리학회지 / Journal of the Korean Society for Information Management, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2011, v.28 no.4, pp.221-242
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2011.28.4.221
오경묵 (숙명여자대학교)
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초록

본 연구를 위하여 공공도서관의 경영과 서비스에 영향을 미치는 대학 입시제도의 변화와 국내 사교육시장의 실태를 분석하였다. 분석결과 우리나라에서는 미국, 유럽 등 선진국에서는 사례를 찾아보기 어려운 다양한 경쟁적 요소가 도서관서비스 시장에 존재하고 있음이 밝혀졌다. 이들은 도서관 입장에서 보면, 소속된 지역과 업무현장에서 자연스럽게 경쟁관계가 성립되어 상호 조직의 발전이 제한될 수 밖에 없으며, 결국 도서관 마케팅 측면에서 새로운 관계 정립이 필요하다. 도서관의 ‘영어도서관프로그램’을 새로운 서비스 확장 사업으로써, 마케팅레버리지(marketing leverage)로 활용하여 도서관이 공공기관으로서의 단단한 입지와 도서관서비스 품질에 대한 만족도를 한층 더 높일 수 있도록 도서관 2곳을 선택하여 장서개발과 프로그램 운영 경험을 통해 모형을 고안, 제시하였다.

keywords
도서관마케팅, 도서관브랜드, 영어독서프로그램, 영어도서관운영, 사교육과 도서관 서비스, library marketing, library brand, english book reading program, english library management, private education and library services, library marketing, library brand, english book reading program, english library management, private education and library services

Abstract

The changes of university entrance system which is affecting public library management and services, and current situation of private education market were analyzed for this study. It was revealed that we have several competitive forces that determine library service justification in Korean service environment(market) which has not experienced in the developed countries. The elements of private education may drive competition in the book reading service industry. Such elements effectuate serious problems and discourage library service marketing to the user. For a sustainable competitive advantage, English language collection and reading program model was developed for library marketing strategies(as applying leverage).

keywords
도서관마케팅, 도서관브랜드, 영어독서프로그램, 영어도서관운영, 사교육과 도서관 서비스, library marketing, library brand, english book reading program, english library management, private education and library services, library marketing, library brand, english book reading program, english library management, private education and library services

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