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대학생들의 성격유형에 따른 인터넷 정보활동과 삶의 만족도 분석

An Analysis of College Students' Life Satisfaction and Internet Information Activities based on their Personality Types

정보관리학회지 / Journal of the Korean Society for Information Management, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2014, v.31 no.1, pp.299-317
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2014.31.1.299
김희섭 (경북대학교)
서지웅 (경북대학교)
이미숙 (경북대학교)
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초록

본 연구는 대학생들의 성격유형에 따라 인터넷 정보활동과 삶의 만족도에는 어떤 영향을 미치는지를 분석하는데 목적을 두고 있다. 연구목적을 위하여 인터넷 정보활동을 하고 있는 대구지역에 거주하는 대학생들을 대상으로 인구통계학적 특성과 MBTI 성격유형, 그리고 인터넷 정보활동과 관련된 질문을 포함한 총 38개의 항목으로 이루어진 자체 설문지를 사용하여 데이터를 수집하였다. 전체 480명의 응답자 중 유효한 102명의 데이터는 SPSS Ver. 18.0의 다중회귀분석을 통하여 분석하였다. 분석결과 외향적, 감각적, 사고적, 감정적 성격을 가진 대학생들은 인터넷 온라인게임을 통하여 그들의 삶의 만족도가 높아지는 경향을 보였다. 한편 내향적, 감각적, 직관적, 사고적, 감정적 성격을 가진 대학생들은 인터넷 정보검색을 통하여 그들의 삶의 만족도가 낮아지는 경향을 보였다. 또한 외향적, 직관적, 감정적 성격을 가진 대학생들은 스마트폰메신저 활동을 통하여 그들의 삶의 만족도가 낮아지는 경향을 보였다.

keywords
대학생, 인터넷 정보활동, MBTI, 성격 유형, 삶의 만족도, College Students, Internet Information Activities, MBTI (Mayers-Briggs Type Indicator), Personality, Life Satisfaction

Abstract

The objective of this study is to analyse the college students’ Internet information activities and life satisfaction with their personality types. For this study, data were collected using self-designed questionnaire which included the items of college students’ demographic information, MBTI personality types, and their information activities of the Internet. Total of 480 data were collected and 102 valid data were analysed with the multiple regression using SPSS version 18.0. It was found that extraversion, sensing, thinking, and feeling types of college students were tend to show the higher of their life satisfaction through the online game; introversion, sensing, intuition, thinking, and feeling types of college students were tend to show the lower of their life satisfaction through the internet retrieval; and extraversion, intuition, and feeling types of college students were tend to show the lower of their life satisfaction through the smart-phone messenger use.

keywords
대학생, 인터넷 정보활동, MBTI, 성격 유형, 삶의 만족도, College Students, Internet Information Activities, MBTI (Mayers-Briggs Type Indicator), Personality, Life Satisfaction

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