바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

도서관사서의 임파워먼트와 조직헌신성이 조직효과에 미치는 영향

The Effects of Librarian's Empowerment and Organizational Commitment on Organizational Effectiveness

정보관리학회지 / Journal of the Korean Society for Information Management, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2015, v.32 no.2, pp.105-129
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2015.32.2.105
최흥식 (전주대학교)
유평수 (전주대학교)
정세민 (전주대학교 대학원 교육학과)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구의 목적은 도서관사서의 임파워먼트와 조직헌신성이 조직효과에 미치는 영향을 분석하는데 있다. 이를 위해 도서관사서의 임파워먼트, 헌신성, 조직효과가 사서의 연령과 결혼여부 및 현 도서관 경력에 따라 어떠한 차이가 있는지를 고찰하였으며, 세 변인 간의 상관관계 및 사서의 임파워먼트와 헌신성이 조직효과에 미치는 영향을 분석하였다. 본 연구는 전라북도의 공공도서관 6곳과 대학도서관 4곳을 모집단으로 하여 비확률적 표집(nonprobability sampling) 방법의 하나인 목적표집(purposeful sampling) 방법으로 표집하였으며, 총 148명의 설문을 통계분석하였다. 자료분석을 위해 SPSS pc+ 20.0 프로그램을 이용하였으며, 통계분석 방법은 일원변량분석, Pearson의 상관계수, 다중회귀분석을 사용하였다. 연구결과와 논의를 토대로 얻어진 결론은 첫째, 도서관사서의 임파워먼트 수준과 조직효과는 연령별에 따라 차이가 있으나 조직헌신성은 차이가 없다. 둘째, 도서관사서의 임파워먼트 수준은 결혼유무에 따라 차이가 있으나 조직헌신성과 조직효과는 차이가 없다. 셋째, 도서관사서의 임파워먼트 수준은 경력별에 따라 차이가 있으나 조직헌신성과 조직효과는 차이가 없다. 넷째, 변인들 간의 상관에서 가장 높은 상관은 영향력과 임파워먼트 전체, 역량성과 임파워먼트 전체, 자기결정력과 임파워먼트 전체의 순으로 높다. 다섯째, 임파워먼트는 9.3%의 설명력, 헌신성은 5.6%의 설명력을 조직효과에 가지고 있다.

keywords
도서관 사서, 임파워먼트, 헌신성, 조직효과, librarian, empowerment, organizational commitment, organizational effectiveness

Abstract

The purpose of this study was to explore the effects of librarian’s empowerment and organizational commitment on organizational effectiveness in libraries. The subjects of this study were 148 librarians of 10 libraries in Jeollabuk-do in accordance to purposeful sampling of nonprobability sampling. The statistics program that was used to achieve the purpose was SPSS pc+ 20.0. The statistics methods were used one-way ANOVA, Pearson’s correlation analysis, and multiple regression test. The following conclusion were drawn from the research procedures and data analysis. First, the librarian’s empowerment level and organizational effectiveness make a difference by age level. But the librarian’s organizational commitment make no difference by age level. Second, the librarian’s empowerment level make a difference by marital status. But the librarian’s organizational commitment and effectiveness make no difference by marital status. Third, the librarian’s empowerment level make a difference by career in present librarian. But the librarian’s organizational commitment and effectiveness make no difference by career in present librarian. Fourth, Very a high correlation is influence factor and all of the empowerment, competence factor, and all of the empowerment. Fifth, the organizational effectiveness is affected 9.3% by librarian’s empowerment, 5.6% by librarian’s organizational commitment.

keywords
도서관 사서, 임파워먼트, 헌신성, 조직효과, librarian, empowerment, organizational commitment, organizational effectiveness

참고문헌

1.

강경수. (2007). 學校長의 變革的 리더십과 敎師 임파워먼트, 팔로워십, 學校長信賴가 學校組織效果性에 미치는 影響.

2.

고유빈. (2009). 학교 조직효과성의 영향 요인에 관한 연구 : 조직공정성과 임파워먼트를 중심으로.

3.

김선욱. (2004). 교사의 의사결정참여가 학교 조직효과성에 미치는 영향.

4.

김연근. (1998). 임상간호사의 직무만족정도와 조직몰입에 관한 연구.

5.

김영춘. (2011). 사회복지조직의 조직효과성 영향요인 연구.

6.

김종서. (2000). 역할스트레스와 조직몰입과의 관계.

7.

박 윤. (2013). 심리적 계약위반이 이직의도와 조직헌신에 미치는 영향 : 직장가족주의와 절차공정성을 조절변수로 하여.

8.

반미선. (2013). 감성리더십이 임파워먼트와 조직효과성에 미치는 영향 : 사회복지기관을 중심으로.

9.

방은영. (2014). 대학도서관 사서의 조직시민행동, 임파워먼트 및 조직효과성 간의 관계에 관한 연구.

10.

신동한. (2008). 학교장의 감성리더십과 교사의 교직헌신도 및 학교조직 효과성 간의 관계. 교육행정학연구, 26(3), 125-149.

11.

신유근. (1997). 인간존중의 경영: 조직행위론적 접근:다산출판사.

12.

신진화. (2009). 생활체육지도자의 근무형태에 따른 임파워먼트가 직무만족도와 조직헌신도에 미치는 영향.

13.

유소영. (2004). 체육 교사의 조직 헌신도 및 조직 효과성.

14.

유평수. (2012). 유치원 교사의 임파워먼트와 헌신도가 조직 효과성에 미치는 영향. 교육종합연구, 10(2), 207-229.

15.

유평수. (2012). 특성화 고등학교 교사의 임파워먼트, 교사의 헌신도, 그리고 학교장의 감성지도성이 조직 효과성에 미치는 영향. 교육행정학연구, 30(1), 575-601.

16.

이병동. (2013). 경찰의 조직문화와 리더십이 조직유효성에 미치는 영향에 관한 연구 : 사회적 자본의 매개효과를 중심으로.

17.

이승길. (2003). 경찰공무원의 임파워먼트가 직무만족에 미치는 영향에 관한 연구.

18.

이은철. (2010). 대학도서관의 변혁적 리더십이 사서들의 임파워먼트(Empowerment)와 조직유효성에 미치는 영향. 한국문헌정보학회지, 44(2), 139-156.

19.

이준희. (2014). 사회복지시설 종사자의 임파워먼트와 조직효과성과의 관계.

20.

정현명. (1998). 학교에 대한 교사의 헌신과 학교조직 효과성의 관계.

21.

조평호. (1999). 학교장의 지도성, 의사결정 및 조직 효과성간의 관계 연구. 교육행정학연구, 17(2), 229-250.

22.

최창현. (1991). 조직구조, 권위주의에 대한 태도, 직무만족도와 조직몰입의 관계에 대한 경로 분석적 연구: 선형구조관계(LISREL) 모형의 적용. 한국행정학보, 25(2), 515-531.

23.

최흥식. (2012). 도서관사서의 역할요인과 임파워먼트 수준이 조직헌신에 미치는 영향. 교육종합연구, 10(4), 175-200.

24.

하정란. (2007). 대학도서관의 리더십 유형이 사서직원의 임파워먼트에 미치는 영향.

25.

Allen, N. J.. (1996). Organizational commitment: A comparison of Westerners, Asians, and Saudis. International Studies of Management & Organization, 19(2), 74-84.

26.

Angle, H. L.. (1981). An empirical assessment of organizational commitment and organizational effectiveness. Administrative Science Quarterly, 26(1), 1-14.

27.

Bergami M.. (2000). Self-categorization, affective commitment and group selfesteem as distinct aspects of social identity in the organization. British Journal of Social Psychology, 39(4), 555-577.

28.

Bowen, D.. (1992). The empowerment of service workers: What, how, and when. Sloan Management Review, 33, 31-39.

29.

Champion, D. J.. (1985). The sociology of organization:McGraw-Hill.

30.

Cheng Yuqiu. (2003). The validity of the three-component model of organizational commitment in a Chinese context. Journal of Vocational Behavior, 62(3), 465-489.

31.

Conger, J. A.. (1988). The empowerment process: Integrating theory and practice. Academy of Management Review, 13(3), 475-.

32.

Corsun, D. L.. (1999). Predicting psychological empowerment among service worker:The effects of support-based relationship. Human Relations, 52(2), 205-224.

33.

Culpepper, Robert A.. (2004). Employee stock ownership plans and three-component commitment. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 77(2), 155-170.

34.

Daft, Richard L.. (1989). Organization theory and analysis:West Publishing Company.

35.

Dalton, D. R.. (1980). Organization structure and performance: A critical review. The Academy of Management Review, 5(1), 49-64.

36.

Ferris, K. R.. (1983). A comparison of two organizational commitment scales. Personnel Psychology, 36(1), 87-98.

37.

Firestone, W. A.. (1987). Building commitment among students and teachers: An exploratory of ten urban high schools:Research for Better Schools.

38.

Hawks, Jane Hokanson. (1992). Empowerment in nursing education: concept analysis and application to philosophy, learning and instruction. Journal of Advanced Nursing, 17(5), 609-618.

39.

Hoy, W. K.. (1985). A theoretical framework and exploration of organizational effectiveness of schools. Educational Administration Quarterly, 21(2), 117-134.

40.

Jaros, S. J.. (1995). An assessment of Meyer and Allen's (1991) three-component model of organizational commitment and turnover intentions. Academy of Management Journal, 34(2), 317-321.

41.

Kaldenberg, D. O.. (1995). Work and commitment among young professionals: A study of male and female dentists. Human Relations, 48(11), 1355-1377.

42.

Kanter, R. M.. (1968). Commitment and social organization: A study of commitment mechanism in utopian communities. American Sociological Review, 33(4), 449-517.

43.

Kirkman, B. L.. (1997). A model of work team empowerment. Research in Organizational Change and Development, 10, 131-167.

44.

Kushman, J. W.. (1992). The organizational dynamics of teacher workplace commitment: A study of urban elementary and middle schools. Educational Administration Quarterly, 28(1), 5-42.

45.

Locke, E. A.. (1990). A theory of goal setting & task performance:Prentice-Hall, Inc.

46.

Madaus, G. F.. (1979). The sensitivity of measure of school effectiveness. Harvard Educational Review, 49(2), 207-230.

47.

Marks, M. M.. (1997). Does teacher empowerment affect the classroom? The implication of teacher empowerment for instructional practice and student academic performance. Educational Evaluation and Analysis, 19(3), 245-275.

48.

Menon, S. T.. (2001). Employee empowerment: An integrative psychological approach. Applied Psychology : An International Review, 50(1), 153-180.

49.

Meyer, J. P.. (1993). Commitment to organizations and occupations : Extension and test of a three-component conceptualization. Journal of Applied Psychology, 78(4), 538-551.

50.

Morrow, P. C.. (1993). The theory and measurement of work commitment:JAI Press Inc..

51.

Mowday, R. T.. (1982). Employee-organization linkages; The psychology of commitment, absenteeism and turnover:Academy Press.

52.

O'Reilly, C. A.. (1986). Organizational commitment and psychological attachment:The effects of compliance, identification, and internalization on prosocial behavior. Journal of Applied Psychology, 71(3), 492-499.

53.

Pennings, J. M.. (1977). New Perspectives on Organizational Effectiveness:Jossey-Bass.

54.

Porter, L. W.. (1974). Organizational commitment, job satisfaction, and turnover among psychiatric technicians. Journal of Applied Psychology, 59(5), 603-609.

55.

Rea, L. M.. (2005). Designing & conducting survey research A Comprehensive Guide:Jossey-Bass.

56.

Salancik, G. R.. (1981). Commitment and the control of organizational behavior and belief:McGraw-Hill.

57.

Scholl, R. W.. (1981). Differentiating organizational commitment from expectancy a motivation force. Academy of Management Review, 6(4), 589-599.

58.

Spreitzer, M.. (1996). Social structural characteristics of psychological empowerment. Academy of Management Journal, 39, 483-504.

59.

Staw, B. M.. (1977). Two sides of commitment (-). Paper presented at the actional meeting of the Academy of Management.

60.

Steers, R. M.. (1977). Antecedents and outcomes of organizational commitment. Administrative Science Quarterly, 22(1), 46-56.

61.

Sweetland, S. R.. (2002). School characteristics and educational outcomes: Tower an organizational model of student achievement in middle schools. Educational Administration Quarterly, 31(4), 703-729.

62.

Thomas, K. W.. (1990). Cognitive elements of empowerment: An interpretive model of intrinsic task motivation. Academy of Management Review, 15(4), 666-681.

63.

Tymon, W. G., Jr.. (1988). An empirical investigation of a cognitive model of empowerment:Temple University Press.

64.

Wiener, Y.. (1982). Commitment in organizations: A normative view. Academy of Management Review, 7, 418-428.

65.

Williams, L. J.. (1986). Antecedents and consequences of satisfaction and commitment in turnover models: A reanalysis using latent variable structural equation methods. Journal of Applied Psychology, 71(2), 219-231.

66.

Zimmerman, M. A.. (1995). Psychological empowerment: Issues and illustration. American Journal of Company Psychological, 23, 581-600.

정보관리학회지