바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

LibQUAL+의 통시적 분석을 통한 대학도서관의 서비스 개선 방안에 관한 연구

Towards Service Quality Improvement for University Library by LibQUAL+ Analysis for Multiple Years

정보관리학회지 / Journal of the Korean Society for Information Management, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2015, v.32 no.3, pp.131-154
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2015.32.3.131
최보윤 (이화여자대학교 문헌정보학과)
정은경 (이화여자대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

이용자 관점에서 도서관 서비스에 대한 품질 평가는 시간의 흐름과 정보기술과 같은 환경에 따라 변화한다. 따라서 도서관은 서비스 품질과 이용자 만족도를 지속적으로 측정하여 새로운 환경에 필요한 개선점을 도출할 필요가 있다. 본 연구의 목적은 국내외 대학도서관을 대상으로 LibQUAL+ 서비스 품질 평가 결과의 변화와 경향을 분석하고 개선 방향을 규명하고자 하였다. 이를 위해 국내외 대학도서관 각각 1개관을 선정하였다. 캐나다 맥길대학교 도서관은 6년간 누적된 LibQUAL+결과를 대상으로 하였으며, 국내 A대학은 2012년 결과와 본 연구에서 수행한 2015년 결과를 분석하였다. 분석방법으로는 방사형 차트, 막대 차트, 그래프를 이용하여 LibQUAL+ 22개 항목, 3개 차원에 대한 이상 기대치, 실제 인식치, 최소 기대치와 적정성 갭, 우수성 갭의 변화를 비교․분석하였다. 분석 결과는 연도별, 학부생과 대학원생의 도서관 서비스에 대한 인식수준의 변화 및 기대수준에 있어 현저한 차이가 있음을 보여주었다. 특히, A대학의 분석결과는 이용자들의 전반적인 도서관의 기대수준이 향상되었으나 이에 반해 인식수준은 낮은 것으로 나타났다. 또한 이러한 결과는 이용자의 집단(학부생, 대학원생)에 따라 큰 차이를 보였다. 따라서 대학도서관 서비스는 직원, 자원, 시설 차원에 대한 개선방안이 필요하며, 개별 이용자 그룹에 특화된 서비스 개선이 필요한 것으로 나타났다.

keywords
LibQUAL+, university library, service quality, library evaluation, 라이브퀄, 대학도서관, 서비스 품질, 도서관 평가

Abstract

Users tend to perceive differently the service quality of library depending on the advance of digital information technologies. It is necessary to analyze the cumulative results of LibQUAL+ in order to identify the suggestions for improvement of library services. This study aims to comparatively analyze the results of LibQUAL+ and demonstrate the trends and changes for the services of university library. To achieve the purpose of this study, two university libraries were selected for analysis. The library of McGill University in Canada was selected with the six years’ results of LibQUAL+. Another library located in Seoul was selected with the 2012 result of LibQUAL+ and a new LibQUAL+ in 20015 was conducted for this study. The results were analyzed with three dimensions and 22 items in terms of circular chart, bar chart, and graph. Findings of this study indicated that there were substantial differences in terms of years of LibQUAL+ survey and user groups with undergraduate/graduate students in three dimensions. In particular, the results of A library showed that users were likely to expect more from the university library, but they perceived low service quality. In addition, there was found considerable differences among users groups in terms of undergraduate and graduate students. The improvements for library services need to focus on three dimensions such as staff, resources, and facilities as well as customized services for individual user groups.

keywords
LibQUAL+, university library, service quality, library evaluation, 라이브퀄, 대학도서관, 서비스 품질, 도서관 평가

참고문헌

1.

권나현. (2013). 넷세대 이공계 학부생과 대학원생들의 학업 및 일상생활에서의 정보이용과 정보기기 활용 비교분석. 정보관리학회지, 30(2), 269-295. http://dx.doi.org/10.3743/KOSIM.2013.30.2.269.

2.

김길자. (2010). 대학도서관 서비스 개선을 위한 서비스 질 요인 분석 및 고객만족도 조사 - S여대 도서관을 중심으로. 사대도협회지, 11, 1-21.

3.

김동숙. (2006). 라이브퀄 플러스(LibQUAL+)를 적용한 대학도서관 서비스 품질 평가 연구.

4.

김정희. (2009). 도서관 서비스 품질 평가를 통한 전문도서관 이용자 만족도 연구.

5.

나은영. (2011). 법률도서관 서비스 품질 개선 방안에 관한 연구.

6.

변제연. (2013). 도서관 이용자 코멘트 데이터 분석도구 리뷰 및 적용: LibQUAL+ 설문 데이터를 중심으로. 정보관리학회지, 30(3), 157-181. http://dx.doi.org/10.3743/KOSIM.2013.30.3.157.

7.

심원식. (2013). LibQUAL+를 활용한 국내 대학도서관 서비스 품질 측정 사례 조사. 정보관리학회지, 30(2), 245-268. http://dx.doi.org/10.3743/KOSIM.2013.30.2.245.

8.

심원식. (2013). 대학도서관 서비스 품질 평가를 위한 기초 연구. 한국교육학술정보원.

9.

오동근. (2004). 서비스품질 평가 모델에 관한 연구: LibQUAL+™을 중심으로 (159-162). 한국정보관리학회 학술대회 논문집.

10.

이은규. (2006). 대학도서관 서비스 품질 평가에 관한 연구 : 아주대학교 중앙도서관을 중심으로.

11.

이윤진. (2013). 이용자의 인식수준에 따른 대학도서관의 서비스 품질, 지각된 서비스 가치 및 타인 추천의도 간의 관계에 관한 연구.

12.

정은주. (2009). LibQUAL+를 적용한 대학도서관 서비스 품질에 대한 인식 연구 : K대학교 도서관의 사례를 중심으로.

13.

Cook, C.. (2010). A decade of assessment at a research-extensive university library using LibQUAL+®. Research Library Issues, 271, 4-12.

14.

Dennis, M.. (2013). LibQUAL revisited: Further analysis of qualitative and quantitative survey results at the university of Mississippi. The Journal of Academic Librarianship, 39, 512-516.

15.

Feather, C.. (2008). OSU LibQUAL summary report. http://library.osu.edu/staff/assessment-committee/libqual2008.pdf.

16.

Greenwood, J. T.. (2011). Ten years of LibQUAL: A study of qualitative and quantitative survey results at the university of Mississippi 2001-2010. The Journal of Academic Librarianship, 37(4), 312-318.

17.

Jankowska, A. M.. (2006). Improving library service quality to graduate students: LibQUAL+™ survey results in a practical setting. Libraries and the Academy, 6(1), 59-77.

18.

Kayongo, J.. (2008). Faculty perception of information control using LibQUAL+™ indicators. The Journal of Academic Librarianship, 34(2), 130-138.

19.

LibQUAL+® Homepage. http://www.libqual.org.

20.

McCaffrey, C.. (2013). LibQUAL in Ireland: Performance assessment and service improvement in Irish university libraries. The Journal of Academic Librarianship, 39, 347-350.

22.

Murphy, S. A.. (2011). LibQual+® Lite 2011. http://library.osu.edu/staff/libqual/LibQUAL2011.pdf.

23.

QS World University Rankings® 2014/15. http://www.topuniversities.com.

24.

Stark, J.. (2004). Charting LibQUAL+™ data. http://www.libqual.org/documents/admin/ChartingLibQUAL.pdf.

25.

Stark, J.. (2004). Radar chart template. http://www.libqual.org/documents/admin/SampleRadarChart.xls.

26.

Stark, J.. (2004). Thermometer chart template. http://www.libqual.org/documents/admin/SampleBarChart.xls.

정보관리학회지