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도서관 이용자가 지각하는 전환비용이 충성도에 미치는 영향에 관한 연구

The Effects of Perceived Switching Costs on Users' Loyalty to a Library

정보관리학회지 / Journal of the Korean Society for Information Management, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2016, v.33 no.4, pp.159-174
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2016.33.4.159
유병희 (덕성여자대학교)
박소연 (덕성여자대학교)
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초록

본 연구는 관계 마케팅 분야의 핵심 개념인 전환비용을 도서관 분야에 적용하기 위하여, 문헌 조사 및 면접 조사에 근거하여 대학 도서관 이용자들이 지각하는 전환비용을 정의한 후, 전환비용에 관한 척도를 개발하고 그 타당성을 검증하였다, 또한 210명의 대학 도서관 이용자들을 대상으로 수행된 설문 조사를 통하여 이들이 지각하는 전환비용이 도서관에 대한 태도적, 행동적 충성도에 미치는 영향을 조사하였다. 도서관 이용자들이 지각하는 전환 비용은 이용자가 사용 중인 도서관에서 다른 도서관으로 전환하는 경우 발생하는 절차적, 관계적 비용으로 정의되었다. 조사 결과, 절차적 전환비용 및 관계적 전환비용은 이용자 만족도와 함께 정서적 몰입을 통해 행동적 충성도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 토대로 한 이론적, 실무적 시사점이 논의되었다.

keywords
관계 마케팅, 전환비용, 태도적 충성도, 행동적 충성도, 구전 의향, 지속 이용 의도, relationship marketing, switching costs, affective commitment, behavioral commitment, positive WOM intention, intention to stay

Abstract

In order to apply the concept of switching costs to the library context, this study aims to identify library users’ perceived switching costs, develop and validate a measurement scale for switching costs. A survey involving 210 university students was performed in order to examine the influence of switching costs on the affective commitment and behavioral commitment. Library users’ perceived switching costs refer to the procedural and relational costs involved in switching from one library to another. The results of this study show that two types of switching costs as well as library service satisfaction have positive influences on affective commitment, which in turn affects behavioral commitment. The theoretical and practical implications of this study are discussed.

keywords
관계 마케팅, 전환비용, 태도적 충성도, 행동적 충성도, 구전 의향, 지속 이용 의도, relationship marketing, switching costs, affective commitment, behavioral commitment, positive WOM intention, intention to stay

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