바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

  • P-ISSN1013-0799
  • E-ISSN2586-2073

사서 계속교육 효과성에 관한 연구: 대학도서관 사서를 대상으로

A Study on the Effectiveness of Continuing Education for University Librarians

정보관리학회지, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2017, v.34 no.1, pp.111-134
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2017.34.1.111
이현정 (연세대학교 일반대학원 문헌정보학과)
김기영 (연세대학교)

  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 대학도서관 사서의 계속교육 효과성을 교육에서 습득한 지식과 기술을 적용하려는 의도인 학습전이에 두고, 이에 영향을 미치는 요인을 도출하여 이들의 관계를 규명하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 계속교육 참여 경험이 있는 대학도서관 사서를 대상으로 설문조사를 통한 통계적 분석을 실시하였다. 분석 결과, 사서 계속교육이 도서관 실무에 효과적으로 적용되기 위해 계속교육의 프로그램 특성뿐만 아니라 학습자 특성, 조직 환경적 특성이 중요한 요인으로 나타났다. 이는 계속교육의 사전 및 사후 활동을 개별 대학도서관이 조직차원에서 관리하여야 함을 시사한다. 따라서 학습전이 영향요인을 기반으로 한 대학도서관 조직 차원의 사서 계속교육 운영 방안을 제안하였다.

Abstract

This study aims to identify factors to the effectiveness of librarians’ continuing education, which is regarded as learning transfer, and to examine the relationship between the effectiveness and the factors identified. Learning transfer is defined as an intention to apply the lessons learned in the education to the learner’s practice. For this purpose, a questionnaire survey was conducted to investigate continuing education experiences of university librarians. Findings indicate that characteristics of individual librarians, educational program, and organizational environment have to be taken into consideration to manage librarians’ continuing education effectively. Therefore, it is suggested that the university library as an organization should control pre- and post-activities of continuing librarians’ education at the library in order to maximize the learning transfer as the effectiveness of the education. Suggestions are developed with factors to the learning transfer to improve the effectiveness.

참고문헌

1

고유성. (2012). 조직분위기가 조직유효성과 공무원교육의 학습만족도에 미치는 영향에 관한 연구.

2

교육부. (2014). 대학도서관 발전 종합계획(2014-2018). 교육부.

3

권대봉. (2003). 전략적 인적자원 개념과 특성에 기반한 이론적 틀. HRD연구, 5(1), 1-37.

4

김기영. (2015). 대학도서관 주제전문서비스에 영향을 미치는 조직 내부 요인 탐색. 한국문헌정보학회지, 49(4), 335-354. http://dx.doi.org/10.4275/KSLIS.2015.49.4.335.

5

김미경. (2008). 학교도서관 사서의 계속교육에 대한 인식과 참여정도가 업무수행과 전문성 인식에 미치는 영향에 관한 연구.

6

김성완. (2003). 기업 교육훈련에서의 학습 및 전이 모형 개발을 위한 탐색적 연구. 기업교육연구, 5(1), 83-105.

7

김소나. (2010). 기업 이러닝에서 학습전이 관련변수 간의 구조적 관계 분석.

8

金鎭模. (1997). 職務敎育訓鍊의 有效性과 그 影響要因.

9

김태희. (2014). 위탁공공도서관 사서의 계속교육 개선방안에 대한 연구. 한국비블리아학회지, 25(1), 363-395. http://dx.doi.org/10.14699/kbiblia.2014.25.1.363.

10

박수희. (2012). 대학도서관 리에종사서 교육훈련 프로그램 모형 개발.

11

박은정. (1996). 대학도서관 참고 사서의 계속 교육에 관한 연구.

12

박정아. (1994). 사서의 계속교육 현황과 그 활성화 방안에 관한 연구 : 서울지역 공공도서관과 대학도서관 사서를 중심으로.

13

복남선. (2013). 사서 전문성 강화를 위한 교육환경 개선에 관한 연구 : 국립중앙도서관 사서교육훈련 운영 중심으로.

14

신정하. (2006). 호텔종사원 교육훈련의 전이성과에 관한 연구 : 조직의 학습지원과 전이지원 조절효과를 중심으로.

15

李島炯. (1995). 조직내 교육 훈련의 학습 및 전이 효과.

16

이숙현. (2007). 아동사서의 전문성 강화를 위한 교육프로그램 개발 및 운영에 관한 연구.

17

이연옥. (2010). 공공도서관 재직자 교육훈련의 학습전이영향요인과 학습전이정도와의 관계 연구.

18

이은주. (2011). 정보환경 변화에 따른 사서의 목록·분류 계속교육 프로그램 개발에 관한 연구.

19

이진화. (2009). 기업 리더 교육훈련의 근전이 및 원전이와 관련 변인 간의 인과적 모형.

20

이혜진. (2014). 기업 핵심가치 교육에서 학습기대, 학습동기, 교육내용, 교육방법이 교육훈련 전이에 미치는 영향.

21

장윤정. (2002). 기업 내 교육훈련 전이의 영향요인에 관한 연구.

22

장지은. (1999). 법률사서를 위한 계속교육 프로그램 개발에 관한 연구.

23

정대근. (2016). 고몰입 인적자원관리 시스템이 대학도서관 조직성과에 미치는 영향 연구. 한국도서관·정보학회지, 47(2), 359-386.

24

최말희. (2001). 정보화에 따른 사서의 계속교육에 관한 연구 : 부산지역 대학도서관 사서를 중심으로.

25

최상전. (2008). 직무교육 참가자의 직무만족과 학습전이와의 관계 : H사 기술연구소 연구원을 대상으로.

26

최서빈. (2015). 국내 어린이 담당사서의 전문성 개발을 위한 계속교육 연구.

27

최윤정. (2007). 영구기록물관리자를 위한 계속교육에 관한 연구.

28

최창환. (2008). 연구소 기술교육훈련 참여자의 학습전이와 영향요인.

29

한국교육학술정보원. (2015). 학술정보통계시스템. http://www.rinfo.kr/.

30

한국도서관협회. (2010). 문헌정보학 용어사전. http://www.kla.kr/jsp/fileboard/termdic.do.

31

한안나. (1999). 기업교육에서 학습의 직무전이에 영향을 미치는 요인에 관한 연구.

32

GEORGE M. ALLIGER. (1997). A META-ANALYSIS OF THE RELATIONS AMONG TRAINING CRITERIA. Personnel Psychology, 50(2), 341-358. http://dx.doi.org/10.1111/j.1744-6570.1997.tb00911.x.

33

TIMOTHY T. BALDWIN. (1988). TRANSFER OF TRAINING: A REVIEW AND DIRECTIONS FOR FUTURE RESEARCH. Personnel Psychology, 41(1), 63-105. http://dx.doi.org/10.1111/j.1744-6570.1988.tb00632.x.

34

Timothy T. Baldwin. (1991). Organizational training and signals of importance: Linking pretraining perceptions to intentions to transfer. Human Resource Development Quarterly, 2(1), 25-36. http://dx.doi.org/10.1002/hrdq.3920020106.

35

TIMOTHY T. BALDWIN. (1991). THE PERILS OF PARTICIPATION: EFFECTS OF CHOICE OF TRAINING ON TRAINEE MOTIVATION AND LEARNING. Personnel Psychology, 44(1), 51-65. http://dx.doi.org/10.1111/j.1744-6570.1991.tb00690.x.

36

Bandura, A.. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory:Prentice-Hall.

37

Bramley, P.. (1991). Evaluating training effectiveness: Translating theory into practice:McGraw-Hill Book.

38

Campbell, J. P.. (1998). Training design for performance improvement, productivity in organizations:Jossey-Bass.

39

Dov Eden. (1982). Pygmalion versus self-expectancy: Effects of instructor- and self-expectancy on trainee performance. Organizational Behavior and Human Performance, 30(3), 351-364. http://dx.doi.org/10.1016/0030-5073(82)90225-2.

40

Gist, M. E.. (1989). Effects of alternative training methods on selfefficacy and performance in computer software training. Journal of Applied Psychology, 74(6), 884-891. http://dx.doi.org/10.1037//0021-9010.74.6.884.

41

W. D. Hicks. (1987). RESEARCH NOTES. ENTRY INTO TRAINING PROGRAMS AND ITS EFFECTS ON TRAINING OUTCOMES: A FIELD EXPERIMENT. Academy of Management Journal, 30(3), 542-552. http://dx.doi.org/10.2307/256013.

42

Elwood F. Holton. (1996). The flawed four-level evaluation model. Human Resource Development Quarterly, 7(1), 5-21. http://dx.doi.org/10.1002/hrdq.3920070103.

43

Kirkpatrick, D. L.. (1994). Evaluating training program: The four levels:Berrett-Koehler.

44

Doo H. Lim. (2002). Trainee perceptions of factors that influence learning transfer. International Journal of Training and Development, 6(1), 36-48. http://dx.doi.org/10.1111/1468-2419.00148.

45

Nicholson, F.. (1993). Continuing professional education and IFLA: Past, present and a vision for the future:K.G.Saur.

46

Raymond A. Noe. (1986). Trainees' Attributes and Attitudes: Neglected Influences on Training Effectiveness. The Academy of Management Review, 11(4), 736-749. http://dx.doi.org/10.2307/258393.

47

RAYMOND A. NOE. (1986). THE INFLUENCE OF TRAINEE ATTITUDES ON TRAINING EFFECTIVENESS: TEST OF A MODEL. Personnel Psychology, 39(3), 497-523. http://dx.doi.org/10.1111/j.1744-6570.1986.tb00950.x.

48

Reitz, J. M.. (2004). Online dictionary of library and information science. http://www.abc-clio.com/ODLIS/odlis_c.aspx/.

49

Robinson, D. G.. (1989). Training for impact: How to link training to business needs and measure the results:Jossey-Bass Publishers.

50

Woolls, B.. (1997). Human development: Competencies for the twenty-first century:K. G. Saur.

정보관리학회지