바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

이용자연구와 실용연구 분야의 학제적 융합 가능성 도출 연구

Exploration on Possibility of the Disciplinary Convergence of the User Studies and the Research in Practice

정보관리학회지 / Journal of the Korean Society for Information Management, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2018, v.35 no.1, pp.129-155
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2018.35.1.129
이지연 (연세대학교)
감미아 (연세대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 실증적 데이터의 검토 및 분석을 통해 이용자연구와 실용연구 분야의 특징을 발견하고, 이용자연구와 실용연구 분야의 융합 가능성을 논하고자 수행되었다. 이용자연구의 개척 및 확장 가능성을 살펴보기 위해, 실용연구 분야 중 UX 연구를 선택하여 비교하였고, 이용자연구 영역과 UX 영역의 주제어 및 분야별 중복도를 살펴보았다. 연구를 위해 국내 이용자연구 3,370개 논문과 국내 UX 연구 2,413개 논문, 국외 이용자연구 3,875개 논문과 국외 UX 연구 2,515개 논문을 수집하였고, 단순 출현빈도를 포함한 계량정보학적 분석 방법을 이용하여 네트워크 맵핑 및 순위 선정, 시기별 비교분석을 수행하였다. 분석 결과 국내의 이용자연구와 UX 연구 중복도는 국외보다 낮은 편이었고, 분야 간 협업의 활발성이 중복도와 연관이 있다고 해석할 수 있었다. 시기별 분석을 통해 이용자연구와 UX 연구간 중복되는 키워드가 점차 증가하고 있음을 발견하였기에, 향후 이용자연구와 실용연구 분야 간의 융합이 활발히 일어날 가능성을 엿볼 수 있었다.

keywords
user study, practical research field, HCI, UX, disciplinary convergence, 이용자연구, 실용연구 분야, HCI, UX, 학제적 융합

Abstract

This research aims to discover various aspects of the user studies and the research in practice and also to propose collaboration methods by empirical analysis of the data. To determine the application applicability of the user studies in other subject areas, the degree of keyword overlap between the user studies and the User Experience (UX), one of the research in practice discipline, was measured. The quantitative information science methods including simple frequency analysis were applied to more than ten thousand published papers to generate the network mapping and ranking as well as comparative analysis by time. The analysis result showed that there were slightly lesser overlap between the user studies and the UX in the domestically published articles than the international ones. It also revealed that there is a relationship between the actual occurrences of collaboration and the keyword overlap. The temporal analysis showed that there is increasingly more keyword overlap between two disciplines and thus it is possible to predict the active convergence in the future.

keywords
user study, practical research field, HCI, UX, disciplinary convergence, 이용자연구, 실용연구 분야, HCI, UX, 학제적 융합

참고문헌

1.

곽승진. (2007). 어린이청소년 디지털도서관 설계에 관한 연구. 한국비블리아학회지, 18(1), 45-59.

2.

김주환. (2012). 소통지능의 개념과 적용가능성 - 휴먼로봇인터랙션, 뉴로사이언스, 뇌기반학습을 중심으로 (1493-1493). HCI 2012.

3.

김혜주. (2007). 어린이 도서관의 검색 인터페이스 디자인에 관한 연구. 한국비블리아학회지, 18(1), 169-187.

4.

유재옥. (2001). 사용자 중심적 인터페이스 설계에 관한 연구. 한국비블리아학회지, 12(1), 137-155.

5.

이상렬. (2000). 웹 환경의 정보서비스를 위한 인포메이션 디자인. 한국비블리아학회지, 11(2), 125-139.

6.

이우용. (2013). 체화된 인지 UX 에서 본 가상 환경 속의 사용자와 인공물의 상호작용- 가상화된 상호작용 기반의 인지적 인공물 (265-267). HCI 2013.

7.

이재윤. (2006). 지적 구조 분석을 위한 새로운 클러스터링 기법에 관한 연구. 정보관리학회지, 23(4), 215-231.

8.

이지연. (2016). 국내 정보이용자연구 동향분석. 정보관리학회지, 33(4), 201-223. http://dx.doi.org/10.3743/KOSIM.2016.33.4.201.

9.

이지연. (2016). 국내 HCI 분야 문헌정보학 연구의 역할 분석과 방향성 고찰. 정보관리학회지, 33(2), 177-200. http://dx.doi.org/10.3743/KOSIM.2016.33.2.177.

10.

Case, D.. (2012). Looking for information: A survey of research on information needs, seeking and behavior:Elsevier.

11.

Yoonhyuk Jung. (2017). Exploring associations between young adults’ facebook use and psychological well-being: A goal hierarchy approach. International Journal of Information Management, 37(1), 1391-1404. http://dx.doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2016.10.005.

12.

Chris Leeder. (2016). Measuring the Effect of Virtual Librarian Intervention on Student Online Search. The Journal of Academic Librarianship, 42(1), 2-7. http://dx.doi.org/10.1016/j.acalib.2015.09.001.

13.

Santana, C. A.. (2016). Evaluating informational behaviour of users of the page “com acucar, com afeto” on Facebook. Biblios, 64, 1-.

14.

Siatri, R.. (1999). The evolution of user studies. Libri, 49(3), 132-141.

15.

Taylor, P. F.. (2016). Homeless but at home in cyberspace. Information Research, 21(4), 1610-.

16.

Wilson, T. D.. (2000). Recent trends in user studies: action research and qualitative methods. Information Research, 5(3), 76-.

정보관리학회지