바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

브라운의 주제분류법 연구

A Study on Brown's Subject Classification

정보관리학회지 / Journal of the Korean Society for Information Management, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2018, v.35 no.4, pp.37-50
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2018.35.4.037
곽철완 (강남대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

이 연구의 목적은 브라운의 주제분류법 초판을 분석하여 오늘의 분류법 연구에 대한 시사점을 파악하는 것이다. 이를 위해 1906년에 발표한 주제분류법 초판을 분석 대상으로 삼았다. 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 분류체계의 구성에서 주제분류법의 주류는 크게 11가지로 구분되며, 각 주류는 000에서 999로 세분되어 열거식으로 나열되었다. 둘째, 분류기호 합성 방법은 크게 3가지가 있다. 셋째, 새로운 주제 처리 방법으로 본표에 없는 새로운 주제가 나타나면 적절한 위치에 새로운 분류기호를 삽입할 수 있는 유연성이 있었다. 분류법 연구에 대한 시사점은 크게 네 가지로 구분할 수 있다. 첫째, 이전의 분류법에는 없었던 혁신적인 방법인 복합 주제에 대한 분류기호 합성 방법을 제시하였다. 둘째, 패싯을 지원하는 보조표 운영을 통하여 주제를 다양한 측면에서 설명하였다. 셋째, 자관별로 유연한 분류체계를 가질 수 있도록 한 분류법으로 분류체계에 새로운 주제를 쉽게 삽입할 수 있거나 도서관 장서 규모에 따라 간략한 분류기호를 사용할 수 있도록 하였다. 넷째, 디지털 자료에 대한 접근점으로 고려할 수 있는 디렉토리를 제공하였다.

keywords
주제분류법, 열거식 배열, 도서관분류법, 분류기호 합성, 보조표, subject classification, enumeration arrangement, library classification, classification numbers synthesis, auxiliary table

Abstract

The purpose of this study is to analyze the first edition of Brown’s Subject Classification and to understand the implications of today’s library classification. For this purpose, the first edition of the Subject Classification published in 1906 was analyzed. The analysis results are divided into three main areas. First, SC is divided into eleven main classes and each class is subdivided into enumerated subdivisions from 000 to 999. Second, As a method of synthesizing the classification numbers, there were three methods of synthesis. There was a flexibility to insert a new classification number at the appropriate location when a new topic that does not appear in the main table appeared. Implications for classification studies can be divided into four main categories. First, SC proposed a method of classification number synthesis for composite topics, which is an innovative method that was not available in previous library classification. Second, the subject matter was explained in various aspects through the operation of auxiliary tables supporting the facets. Third, it is possible to easily insert a new topic into the classification system by using the SC that can have a flexible classification system for each library, or to use a short classification number according to the size of the library collection. Fourth, it provided a directory that can be considered as access points for digital materials.

keywords
주제분류법, 열거식 배열, 도서관분류법, 분류기호 합성, 보조표, subject classification, enumeration arrangement, library classification, classification numbers synthesis, auxiliary table

참고문헌

1.

Beghtol, C.. (2004). The Subject classification of James Duff Brown(1862-1914). In ASIST SIG/CR. http://www.dsoergel.com/571/BrownClassificationBegtholSIGCR-04.ppt.

2.

Beghtol, C.. (2004). Exploring new approaches to the organization of knowledge: The Subject Classification of James Duff Brown. Library Trends, 52(4), 702-718.

3.

Brown, J. D.. (1898). Manual of library classification and shelf arrangement:Library Supply Company.

4.

Brown, J. D.. (1906). Subject classification: with tables, indexes, etc., for the sub-division of subjects:Library Supply Company.

5.

Dewey, M.. (2011). Dewey decimal classification and relative index. Vol. 1:OCLC.

6.

Kumbhar, R.. (2012). Library classification trends in the 21st century:Chandos Publishing.

7.

Sayers, B.. (1915). Canons of classification applied to “The subject”, “The expansive”, “The decimal” and “The Library of Congress” classifications: A study in bibliographical classification method:Grafton.

8.

Sayers, B.. (1918). An introduction to library classification: With readings, questions and examination papers:Grafton.

9.

Sayers, B.. (1959). A manual of classification for librarians and bibliographers:Andre Deutsch.

정보관리학회지